Raif Badawi og Sage Communications bør få IPAs ytringsfrihetspris

Forleggerforeningen har nominert den saudi-arabiske bloggeren Raif Badawi og det kinesiske forlaget Sage Communications, som ledes av svenske Gui Haiming, til den internasjonale forleggerforeningens (IPA) freedom to publish prize.

Raif Badawi er en menneskerettighetsaktivist som har kjempet for liberal og sosial debatt i Saudi-Arabia gjennom sin blogg Saudi Arabian Liberals. Han er nå i fengsel, dømt for å ha utfordret moral og religiøse autoriteter. Dommen lyder på 1000 piskeslag, ti års fengsel, ti års utreiseforbud og en bot på 1 million Saudi riyals (ca. US$266.631). Badawi straffes utelukkende fordi han har benyttet seg av ytringsfriheten.

Forlaget og bokhandelen Sage Communications, som har sin base i Hong Kong, har gitt ut bøker som kritiserer den kinesiske kommunistiske eliten. Siden november har forlagets svenske eier, Gui Haiming, og tre ansatte, Lu Bo, Lin Rongji, Zhang Zhiping, vært rapportert savnet. Det er sannsynlig at det kinesiske regimet er innblandet i forsvinningene.

Gjennom å nominere Raif Badawi og Sage Communications til IPAs freedom to publish prize, ønsker vi å sette fokus på ytringsfrihetssituasjonen i Saudi-Arabia og Kina. Prisen skal gå til noen som har utvist mot i kampen for ytringsfriheten, noe disse gjør. Gjennom våre nominasjoner, ønsker vi også å understreke paradokset i at IPA, som har freedom to publish som en av sine viktigste arbeidsområder, i høst godkjente nettopp Saudi-Arabia og Kina som fullverdige medlemmer.

På bakgrunn av at disse to landene ble tatt opp som medlemmer, fattet Forleggerforeningen høsten 2015 prinsippvedtak om å melde seg ut av IPA, med mindre det gjøres vesentlig endringer i organisasjonen. Vi arbeider nå sammen med forleggerforeninger i mange land om konkrete forslag til endringer, slik at IPA skal fortsette å være en troverdig aktør i arbeidet for ytrings- og trykkefriheten. Les mer om dette arbeidet her.

Eksterne lenker