E-bokens kamp mot papirboken var en konstruksjon. Vi må videre

Ingunn Økland mener at bokbransjen gleder seg over at papirbøkene holder god stand mot e-bøkene. Det er ikke slik det tenkes i forlagene. Vi har bare to mål for øye: Utvikle best mulig innhold og gjøre det tilgjengelig for leserne på alle mulige måter.

Like lite som vi mener at papirbøkene er viktigst, har vi fulgt dem som synes at digital lesning er en mer moderne eller høyverdig form for lesning. Det viktige er at de høye lesertallene opprettes ved at leserne velger selv, og det gjør de.

Økland har en historiebeskrivelse av utviklingen av e-bokmarkedet i Norge som vi heller ikke kjenner oss igjen i. Men la det være, viktigere er dagens situasjon. Norske lesere har mange muligheter til å lese digitalt. Aktive nettbokhandlere har godt tilbud av e-bøker, man kan velge strømmetjeneste, bibliotekene har e-utlån og den litterære kulturarven er tilgjengelig på bokhylla.no.

E-boktilbudet er på plass. De spennende utfordringene for forlagene nå er å bruke de digitale kanalene bedre til å oppdage talenter, involvere leserne i utvikling i prosjekter og ikke minst skape leseinteresse, generelt og for enkelttitler.

Kristenn Einarsson
Trykket i Aftenposten 06.02.15