Frokostseminar: Bærekraftig bokproduksjon

• 24. oktober
  • Kl. 09.00 - 10.00
  • Forleggerforeningens lokaler

Klimautfordringer er aktuelt som aldri før.  Hvilket ansvar og hvilke muligheter har vi som forlag for en bærekraftig bokproduksjon?

I Forleggerforeningen har en arbeidsgruppe gjort en vurdering av miljøvern og bokproduksjon, særlig med tanke på regnskogtømmer. I 2017 ble det utformet en anbefaling til alle medlemsforlag, der Forleggerforeningen anbefaler at medlemmene avstår fra å bidra til avskoging og øve nulltoleranse for tropisk avskoging.

Nå har vi i samarbeid med den ideelle organisasjonen NepCon laget en veiledning for medlemsforlag om ansvarlig innkjøp av trykksaker, og hvordan unngå bruk av regnskogsfiber.

I veiledningen finner du informasjon, faktaopplysninger og tips og triks for hva du bør tenke på i produksjonsleddet ditt.

Vi ønsker alle forlagsansatte som er involvert fra innkjøp til boka er på lager velkommen, både redaktører, produksjon, agenter eller du som har samproduksjon med utenlandske forlag.

Kristenn Einarsson ønsker velkommen og forteller litt om Forleggerforeningen sitt arbeid med miljø.

Michael Jacobsen fra NepCon vil deretter gå gjennom veiledningsheftet og hvordan man best skal bruke det i arbeidet sitt.

Seminaret er gratis og er åpent for alle ansatte i medlemsforlag.

Påmelding innen mandag 21. oktober.