Kan vi ikke ha det moro lenger nå?

• 2. juni
  • 11.00-11.50
  • Lillehammer kino, sal 2, Kirkegata 69, Lillehammer

En debatt om #metoo i bokbransjen, grenser for gøy, ulike maktforhold i fri flyt, og om hvor ansvaret ligger når overgrep skjer.

På scenen:

Heidi Helene Sveen: Forfatter og samfunnsviter. Sveen har blant annet skrevet bøkene Såpass må du tåle. Sex krenkelser og offentlig debatt (2016), Det var ikke voldtekt. Ti menn forsvarer seg i retten (2019). Hun kommer med bok til høsten om #metoo, seksuell trakassering og varsling, med utgangspunkt i Giske-saken.

Demian Vitanza: Forfatter og dramatiker, samt spaltist i Klassekampen, der han blant annet har skrevet om bokbransjens nye retningslinjer mot seksuell trakassering.

Ellisiv Lindkvist: Forfatter, dramatiker og leder i Dramatikerforbundet. Hun har skrevet en rekke teaterstykker og bøker som problematiserer og utfordrer kjønnsrollene. Sist i monologen Jo Blank som nettopp hadde urpremiere på Vårscenefest i Tromsø i april. Hun har også skrevet den mye omtalte Oh, Kulturmannen (2017) som også er satt opp på scenen (2020).

Møteleder: Linn Stalsberg

Arrangementet er et samarbeid mellom: Norsk Forfattersentrum, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO), Tekstallianse, Norsk Oversetterforening, NBU, Bokhandlerforeningen, Balansekunst, Den norske Forfatterforening, Den norske Forleggerforening, Dramatikerforbundet, Forfatterforbundet, Norsk Litteraturfestival

Les mer hos Norsk Litteraturfestival