Kulturfeltets solidaritetsmarkering for Ukraina

• 17. mars
  • 15.00-16.00
  • Drammensveien 74, 0271 Oslo, Norge

Sammen med en rekke organisasjoner og virksomheter innen kulturfeltet vil vi vise solidaritet med det ukrainske folk gjennom en kraftfull markering under fanen «Solidaritet med Ukraina».

Markeringen vil finne sted utenfor Russlands ambassade i Drammensveien 74, torsdag 17. mars fra kl. 15.00 til 16.00. Vi oppfordrer alle som kan til å stille med plakater og bannere.

Russlands invasjon av Ukraina er et angrep på en uavhengig demokratisk stat, og et grovt brudd på folkeretten. Vi er nå vitne til en fullskala krig på vårt eget kontinent.

Den russiske aggresjonen truer fred og sikkerhet i Europa, og utsetter millioner av mennesker for fare. Følgene av krigen er en humanitær katastrofe. Millioner av mennesker er på flukt.

Ytringsfrihet er grunnleggende for ethvert demokrati. Vi ser med forferdelse hvordan Russland står bak grove menneskerettighetsbrudd, der krigsmotstandere og demonstranter fengsles, medier redigeres, sosiale medier stenges og ytringer knebles.

Gå til Facebook-event

Følgende virksomheter og organisasjoner stiller seg bak markeringen (listen oppdateres fortløpende):

Norsk Skuespillerforbund, Litteraturhuset i Oslo, Forleggerforeningen, Tekstallianse, Norsk PEN, NORLA, Aschehoug, Balansekunst, Kritikerlaget, Oversetterforeningen, Music Norway, Leser søker bok, Danse- og Teatersentrum, Den Norske Forfatterforening, Norske Konsertarrangører, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Det Norske Teatret, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, Bokhandlerforeningen, Grafill, Forfatterforbundet, Nationaltheatret, Foreningen !Les, Norsk Jazzforum, Norsk Tjenestemannslag, Norwegian Crafts, Bokbasen, Norsk Forfattersentrum, Norsk teater- og orkesterforening, Gramart, FolkOrg, Dramatikerforbundet, Samlaget, Gyldendal, Norsk Bibliotekforening, Arkivforbundet, WEXFO, Norske Billedkunstnere, Cappelen Damm, Norges museumsforbund, Oslo-Filharmonien, Norsk Viseforum, Virke, ICOMOS, Norsk ICOM, Den norske Blue Shield komiteen, Noregs Mållag, Creo-forbundet for kunst og kultur, Norske kulturhus, Virke, ICOMOS, Norsk ICOM, Den norske Blue Shield komiteen, Noregs Mållag, Creo-forbundet for kunst og kultur, Norske Dansekunstnere, Quintano Forlag, Noregs Ungdomslag, Deichman bibliotek, Bokklubben.