Seminar: Mangfold i bokbransjen

• 7. mai
  • 11.30
  • Litteraturhuset, kjelleren

Kan og bør norsk bokbransje bli mer mangfoldig? Hvilke tiltak bør gjennomføres? Disse spørsmålene blir diskutert når Forleggerforeningen inviterer til et åpent seminar om mangfold i bokbransjen. Seminaret er en del av Forleggerforeningens mangfoldssatsing.

Penguin Random House (Storbritannias største forlag) har gjort seg bemerket internasjonalt med sin massive satsing på mangfold. Vi har invitert hjernen bak denne satsingen, Siena Parker, til å gi oss et innblikk i prosjektet. Hun vil fortelle om strategien bak satsingen, hvilke konkrete virkemidler som er brukt, og hva som er gevinsten i andre enden.

Hva kan norske forlag lære av Penguin? Det vil Tine Kjær (Cappelen Damm) og Mads Nygaard (Aschehoug) forsøke å svare på i samtale med Silje Eikemo Sande, som er dagens moderator, og som til daglig leder Kulturrådets inkluderende kulturliv i Norden-prosjekt.

Vi har også med oss daglig leder og gründer for MAK Javad Mushtaq. Han vil gi en introduksjon til mangfoldsledelse og interkulturell kompetanse, og vil avsløre hvilke verktøy bedrifter kan ha i verktøykassa si for å bli gode på mangfold.

Forfatter, dramatiker og aktivist Camara Lundestad Joof og hennes redaktør Therese Tungen vil gi et innblikk i arbeidet med boka «Eg snakkar om det heile tida» (Samlaget), og vil diskutere det å jobbe med mangfold i norsk kulturliv.

Seminaret er gratis og åpent for alle!

Meld deg på via Facebook-event her.