AVLYST! Ytringsfrihet: Situasjonen i Tyrkia

• 14. februar
  • 17.00
  • Amalie Skram, Litteraturhuset i Oslo

Seminaret er dessverre avlyst på grunn av sykdom. Vi beklager dette og vil prøve å få det til seinere i år!

Forleggerforeningen sitt Ytringsfrihetsutvalg inviterer til seminar om Tyrkia i samarbeid med Norsk PEN og Bergen Internasjonale Litteraturfest.

Natt til 16. juli 2016 råder det kaos i Tyrkia. Rett etter midnatt oppfordrer president Erdogan sine tilhengere til å bryte portforbudet militæret har utstedt. Kuppforsøket er over og utrenskingene og fengslingene er i gang. Nilas Johnsen har skrevet boka Erdogan. Tyrkias nye sultan og tar oss med på innsiden av Erdogans Tyrkia, og situasjonen for ytringsfrihet og ulovlige fengslinger.

I september 2016 blir Ahmet Altan arrestert for å ha kommet med grunnlovsstridige kommentarer og våren 2018 blir han dømt til fengsel på livstid. I dag sitter han i fengsel under streng sensur, men i februar kommer hans siste bok, skrevet i fengsel, ut på norsk. Eg får aldri sjå verda igjen handler om når politiet hentet han, rettsaken, dommen og livet i fengsel. Altan blir representert av hans venn og oversetter til engelsk, Yasemin Çongar.

Samtalen blir ledet av Tyrkia-ekspert og direktør i Heddastiftelsen, Jørgen Lorentzen.

Arrangementet er åpent for alle og gratis, du trenger ikke melde deg på.
Samtalen vil være på engelsk.

Om panelet:

Yasemin Çongar er tyrkisk journalist, redaktør og oversetter. Hun skriver for nettavisen T24, er tidlegere utenriksreporter i Washington i USA for avisa Milliyet, og har jobbet for BBC og CNN. Hun startet den politisk uavhengige avisa «Taraf» sammen med den nå fengslet journalisten og forfatteren Ahmet Altan, og har selv flere ganger blitt tiltalt for å ha fornærmet det tyrkiske rettssystemet.

VG-journalist Nilas Johnsen har bodd tre år i den tyrkiske storbyen Istanbul. I boken Erdogan. Tyrkias nye sultan, forteller han historien om Tyrkias sterke mann.

Jørgen Lorentzen er litteraturviter og daglig leder for Stiftelsen Hedda. Han er tyrkiakjenner, og er medlem av Norsk PENs Komité for Fengslede Forfattere og Tyrkia-gruppe.