Ytringsfrihetsutvalget inviterer til seminar: true crime

• 25. april
  • 14.30
  • Forleggerforeningen, Øvre Vollgate 15

Forleggerforeningen sitt ytringsfrihetsutvalg inviterer til seminar om true crime.

True crime sjangeren har blitt veldig populær de siste årene, og vi setter søkelyset på hva slags etiske, episke og metodiske utfordringer forfatter og forlag møter i arbeidet med true crime?

Hva er man villig til å fortelle og hva må utelates? Hvordan jobber man med kilder? Og hvordan forholder man seg til politi, mulig straffesak og etterforskingløpet? Hvilke nye utfordringer for det redaksjonelle og utgiveransvar står man i? Hvilke ofre er man beredt til å gjøre på den gode historiens alter?

Program:

Innledning ved Simen Sætre

Panelsamtale ledet av Simen Sætre,  med Jan Swensson og Rolf J. Widerøe.

Om panelet:

Simen Sætre er journalist i Morgenbladet og forfatter av dokumentarbøkene Tolken. En afghaners beretning om en muldvarp i Det norske forsvaret (2017, sammen med Qais Wahidi), Fjordman (2013), Petromania (2009), Hugo (2006) og Den lille stygge sjokoladeboka (2004).

Rolf J. Widerøe er erfaren krimjournalist med lang fartstid i VG. Widerøe har sammen med Hans Petter Aass utgitt bestselgerne Dødsranet. David Toska og veien til Nokas (2009), Krigshelten. Historien om marinejegeren og etterretningsagenten Trond Bolle (2012) og Kuppet. På innsiden av Norges mektigste mafiafamilie (2014).

Jan Swensson er forlagssjef for dokumentar og fakta i Aschehoug forlag.

Arrangementet inngår i Ytringsfrihetsutvalgets seminarrekke der målet er å dele erfaringer, og få verktøy og vokabular til å håndtere etiske problemstillinger.

Seminaret er gratis, og åpent for alle ansatte i medlemsforlag.

Meld deg på her: