Bokdagen

Forleggerforeningen samler hele Norges bokbransje til en dag fylt med debatter, innlegg, foredrag og faglig påfyll, og en avsluttende fest der bransjens mest spennende prosjekter får velfortjent oppmerksomhet under utdelingen av Gullboken, bokbransjens egen pris. Bokdagen 2019 blir torsdag 6. juni, hold av dagen!

Bokdagen 2019

Torsdag 6. juni, kl. 12.30 – 18.00 på Latter, Aker Brygge i Oslo.

Meld deg på Bokdagen 2019

Pris for dagen er kr 1490 for ansatte i medlemsforlag og andre bransjeorganisasjoner, og kr 1990 for ikke-medlemmer.

Klikk her for å komme til vårt billettsystem!

Programmet

Det faglige programmet tar for seg både de store, overgripende temaene og utfordringene i bransjen og andre mer spesifikke temaer som er aktuelle for ansatte i forlag og bokbransjen generelt. Gjennomgående er de kreative og nyskapende historiene fra ulike aktører som har gjennomført prosjekter eller har ideer som kan utfordre og inspirere andre.

Mer om programmet:

Årets programleder er Anne Grosvold. Anne Grosvold er av Norges mest respekterte journalister og hadde, til hun sluttet i desember 2015, arbeidet nesten 40 år i NRK som journalist, utenrikskorrespondent og programleder. Hun har også arbeidet som informasjonssjef for Justisdepartementet.

Tim Godfray er tidligere adm.dir. i Bokhandlerforeningen i Storbritannia (1984 – 2018), og gikk i 2018 over i en stilling som styreleder. Han er også direktør for Book Tokens Ltd og Batch Ltd, er den nåværende styreleder for World Book Day, og er medlem av styret i European & International Booksellers Federation. Han kommer til Bokdagen for å dele sine erfaringer og fortelle om arbeidet i foreningen og bokbransjen gjennom de siste 30 åra.

Linda Frid Andresen, er administrerende direktør i ARK og kommer til Bokdagen for å dele tanker om hvordan ARK ser på markedet, kundene og leserne i et digitalt perspektiv.

Tekst i alle format: Amerikanerne beskriver bokbransjen som navet i en omfattende kreativ sirkel. Det starter med teksten og man ender opp i et helt eget univers av bøker, filmer, TV-serier, podcastere, produkter og annet. I denne programposter skal vi snakke om hvordan teksten finner frem i nye formater, eller andre formater blir tekst. Med Kari Slaatsveen, Bjørn Olav Jahr og Jon Kåre Raake.

Kari Hesthamar er journalist og partner i nyoppstartede Svarttrost Produksjoner, som lager historiefortellende podkaster. Hun har 20 års fartstid som dokumentarist i NRK. Kari kommer til Bokdagen for å snakke om hvordan de jobber med å fange publikum med lyd, og vil gleder oss!

Rickard Henley er forlagssjef i Storytel Publishing, og kommer til Bokdagen for å fortelle oss om status på lyd i Sverige, hvilke muligheter man har innen lydbokformatet og hvordan han ser bransjen utvikler seg. Han vil også fortelle litt om hvor veien går videre for Storytel, og hv.rdan de ser på det norske lydbokmarkedet. Dette blir spennende!

Dagen før dagen: Det nærmer seg Frankfurt 2019 med stormskritt og NORLA kommer til Bokdagen for å vise oss sin egen versjon av Eurovision. Vi får høre om programmet i Frankfurt/Tyskland og det blir premiere på den norske gjestelandspaviljongen, før vi får et musikkinnslag med Mathias Eick og pianisten Erlend Slettevoll!

Ole Petter Nygård er partner og kreativ leder i Opinion, og kommer tilbake til Bokdagen for tredje år på rad for å fortelle oss om forbrukertrender. Han vil se på de største trendene i årene som kommer, men vil også dra linjer til det han har presentert for oss tidligere og se om det han har tatt opp faktisk har skjedd.

Om Bokdagen

Vi ønsker alle i våre medlemsorganisasjoner velkommen til en dag med foredrag, debatter og spennende program, med en avsluttende fest!

Praktiske spørsmål?

Prosjektleder for Bokdagen er Siri Ekestad Bauge