IPAs ytringsfrihetspris til Tyrkisk forlagshus og forlegger

Den internasjonale Forleggerforeningen (IPA) offentliggjorde 3. august at mottakere av årets Prix Voltaire deles mellom Turhan Günay (forlegger hos Cumhuriyet) og forlagshuset Evrensel.

Kristenn Einarsson, direktør i Den norske Forleggerforeningen, er leder av IPAs ytringsfrihetskomité som er jury for Prix Voltaire. Han vil også lede et seminar om utviklingen av ytringsfriheten i Tyrkia under bokmessen i Gøteborg den 29.september der prisen vil bli utdelt. Einarsson har fulgt utviklingen i Tyrkia tett, og overvar den nylige rettsaken der 17 journalister ansatt i Cumhuriyet stod på tiltalebenken.  Einarsson uttaler:

Den tyrkiske ytringsfriheten er svært begrenset, noe både den nylige rettsaken mot journalistene i Cumhuriyet og stengningen av de mange forlagshusene tidligere i år, deriblant Evrensel har vist. Når IPAs Freedom to Publish Comittee har valgt nettopp disse som mottagere av prisen er det både for det motet de har utvist i møte med den begrensingen av ytringsfrihet som vi nå ser i Tyrkia, og den risikoen det arbeidet utgjør for den enkelte.

Turhan Günay er en forlegger, journalist og litteraturkritiker som har viet livet sitt til arbeidet med bøker og som forlegger, noe han må betale en høy pris for i møte med et hevngjerrig tyrkisk regime. På den andre siden representerer Evrensel de mange forlagshusene som ble stengt uten grunnlag, og gjorde hundrevis av forleggere arbeidsløse og svekket situasjonen for den tyrkiske boka dramatisk. Begge aktører er verdige vinnere av IPAs Pix Voltaire, begge for å representere viljen til å fortsatt publisere fritt i regime som ikke vil la seg stoppe av noe i forsøket på å stoppe dem.

IPA skriver dette om prismottagerne:

Turhan Günay is an executive at Cumhuriyet Books, the book publishing branch of the daily Cumhuriyet newspaper, and editorial director of the Cumhuriyet Book Supplement. Günay and 10 colleagues were arrested on groundless terrorism-related charges in November 2016, and spent nine months in pre-trial detention. Their trial began on 24 July, and Günay was eventually released last Friday, on 28 July.

Evrensel, meaning ‘universal’, is a multilingual Turkish publishing house whose catalogue encompasses books in Turkish, Kurdish, Armenian, Assyrian and Arabic. Following sweeping emergency powers assumed by the Turkish government after the July 2016 coup attempt, Evrensel was summarily shuttered due to links to the company Doga Basin Yayin, which had already been closed with a Statutory Decree on 29 October 2016. As part of Doga Basin Yayin, Evrensel was unduly forced to stop trading when its accounts were abruptly frozen and its assets seized.