Ikke et budsjett for litteratur eller læring

Publisert 07.10.2020

Forleggerforeningen er glad for at regjeringen vil styrke kulturen, men de glemmer betydningen av litteraturen. Regjeringen leverer heller ikke på sin egen ambisjon om et skoleløft.

Heidi Austlid er ny direktør i Forleggerforeningen

Publisert 01.09.2020

Heidi Austlid kommer fra jobben som administrerende direktør i IKT-Norge. Hun har bred erfaring fra teknologisektoren, kunnskapssektoren og bransjeorganisasjonslivet, og vil tilføre vår bransje nye perspektiver og bidra til at forlagene blir enda bedre rustet for utfordringene som venter.

Opprop for ytringsfriheten i Hviterussland

Publisert 26.08.2020

Den hviterussiske nobelprisvinneren i litteratur Svetlana Alexievich er anklaget for å ha deltatt i et kuppforsøk, og i går ble hun kalt inn til avhør av hviterussiske myndigheter. Forleggerforeningen fordømmer anklagen mot Alexievich. Dette er et alvorlig brudd på ytringsfriheten til både forfatteren selv og hele den demokratiske bevegelsen i Hviterussland.

Her er månedstallene for juli

Publisert 06.08.2020

Den totale bokomsetningen er ved utgangen av juli 2,4 prosent høyere sammenlignet med i fjor samme tid. Dette er en forbedring fra juni på 3,7 prosentpoeng.

God lesesommer!

Publisert 02.07.2020

Lurer du på hva du skal gjøre i sommer? Les en bok!

Leserundersøkelsen viser at boka holder stand

Publisert 22.06.2020

Over åtte av ti nordmenn leste en bok i 2019. Det er flere enn for to år siden. Vi leser stadig mer på digitale flater; både lesing av e-bøker og lytting til lydbøker har økt. Bokhandelen beholder sin posisjon som den foretrukne handelskanalen for bøker, og stadig flere handler bøker på nett.

Her er månedstallene for mai

Publisert 08.06.2020

I mai isolert var omsetningen i allmennbokmarkedet fem prosent lavere enn i mai fjor. Hittil i år har vi en omsetningsnedgang i allmennmarkedet på 1,3 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.