Her er de nominerte til Rivertonprisen

Publisert 27.03.2019

Gard Sveen, Samuel Bjørk, Tore Aurstad & Carina Westberg, Heine Bakkeid og Unni Lindell er nominert til Rivertonprisen for 2018. Nominasjonene ble kunngjort på Krimfestivalen i Oslo torsdag 21. mars. Prisen deles ut av det kriminallitterære selskapet Rivertonklubben 4. april.

Plan S uten plan for norske tidsskrifter

Publisert 04.03.2019

Norges forskningsråd vil innføre åpen tilgang med Plan S. Men planen gir ingen svar på hvordan norske og nordiske tidsskrifter skal klare overgangen. Birgit Skaldehaug og Hege Gundersen fra akademisk utvalg i Forleggerforeningen etterlyser en klar strategi og svar på hvordan åpen tilgang skal finansieres i denne kronikken, publisert i Khrono.

Boklesing skal økes med riktige virkemidler

Publisert 25.02.2019

Det blir en ny Bokavtale fra årsskiftet, ganske enkelt fordi den er en viktig del av det virkemiddelapparatet som vi vet at bidrar til at de litteraturpolitiske målene innfris. Utfordringene som finnes i bransjen skal løses, men det må være med riktig medisin. Kristenn Einarsson svarer DNs lederartikkel i denne kronikken i DN i dag.

Vi ønsker gode løsninger for gratis tilgang til digitalt innhold

Publisert 19.02.2019

Norge er i verdenstoppen når det gjelder gratis, digital tilgang til bøker. Bibliotekene ønsker seg nå en kraftig utvidelse av denne tilgangen. Vi er opptatt av at løsningene for tilgang til digitalt innhold må balanseres mot rettighetshavernes mulighet til å utvikle nye verk, og vil vurdere bibliotekenes ønsker under ett.

Nedgang i boksalget i 2018

Publisert 10.01.2019

Et godt andre halvår 2018 viser en høyere omsetning i allmennmarkedet enn tilsvarende periode i fjor. Allikevel er det en nedgang i omsetningen fra salg av sakprosa og skjønnlitteratur på 5,5 prosent når man ser året under ett.