Forleggerforeningen støtter søksmål om nye overvåkningstiltak

Publisert 06.03.2024

Den norske Forleggerforeningen har sammen med en rekke andre organisasjoner fra medie- og litteraturfeltet erklært partshjelp til støtte for Stiftelsen Tinius og Thorsen i deres søksmål mot Staten v/Forsvarsdepartementet for å få domstolsprøving av Etterretningstjenestens (E-tjenesten) nye overvåkningshjemler.

Kunstig intelligens reguleres i normalkontrakten

Publisert 11.02.2024

For å beskytte forfatteres åndsverk er Forleggerforeningen og tre skribentorganisasjoner enige om å regulere bruken av Kunstig Intelligens i normalkontraktene for skjønnlitteratur.

Ny direktør i Forleggerforeningen

Publisert 24.01.2024

Trine Skei Grande er ansatt som ny administrerende direktør i Forleggerforeningen. Hun tiltrer stillingen 1. april i år.

Nå gjelder bokloven

Publisert 04.01.2024

Fra 1. januar 2024 gjelder ny boklov og ny bokforskrift. Den største endringen er rullerende fastpris i 12 måneder fra utgivelsesdato, men for bøker utgitt i 2023 gjelder likevel gammel fastprisordning.

Kunstig intelligens (KI) og forlagsdrift

Publisert 03.11.2023

Forleggerforeningen sender nå sine medlemsforlag fakta og råd om hvordan de best ivaretar ideelle rettigheter i møte med kunstig intelligens og generative språkmodeller