Frankfurt 2019-prosjektet nærmer seg fullfinansiert

Publisert 18.04.2018

Frankfurt 2019-prosjektet har fått nye hovedsamarbeidspartnere, og nærmer seg dermed fullfinansiert. Samarbeidspartnerne ble presentert på et pressemøte på Trondsmo bokhandel i går, hvor også Kulturminister Trine Skei Grande og bokmessens direktør Juergen Boos var tilstede.

Gui Minhai vinner IPAs Prix Voltaire

Publisert 01.02.2018

Den svensk-kinesiske forleggeren Gui Minhai vinner årets Prix Voltaire, den internasjonale forleggerforeningens ytringsfrihetspris.

Gode nyheter for litteraturen

Publisert 15.01.2018

Litteraturpolitikk har denne gangen funnet sin plass i regjeringsplattformen. Det er svært gledelig. Her står det at man vil føre en aktiv litteraturpolitikk og vektlegge behovet for digital omstilling både når det gjelder bokmarkedet og bibliotekene. Vi tillater oss å tro at kulturministeren vil videreutvikle litteraturpolitikken i en god dialog med aktørene. Vi ser også at det legges vekt på et velfungerende digitalt marked for læremidler.

Bokomsetningen 2017

Publisert 05.01.2018

I en medieverden med store endringer har bokomsetningen i Norge i kroner vært forbausende stabil over mange år. Statistikken for salg av bøker fra forlag til bokhandel i 2017 viser en omsetning på samme nivå som for fem år siden, men en nedgang fra 2016 på 2,7 %.

ESA vil undersøke Bokavtalen

Publisert 13.12.2017

EFTAs overvåkningsorgan ESA har i dag åpnet sak hvor de vil undersøke om Bokavtalen er i strid med Artikkel 53 i EØS-avtalen. Les Kristenn Einarssons kommentar.

Tiltak mot seksuell trakassering i bokbransjen

Publisert 29.11.2017

En samlet bokbransje lanserte onsdag 29. november «Retningslinjer ved seksuell trakassering i bokbransjen». Forleggerforeningen vil følge opp retningslinjene med en rekke tiltak i løpet av våren 2018.