Vi kjøper norske bøker som aldri før

Publisert 11.01.2021

Norske forlag utgir et stort mangfold av norsk sakprosa av høy kvalitet. Salgstallene for 2020 viser tydelig at disse utgivelsene er populære hos leserne. Salget av norsk sakprosa for voksne og barn økte med 16 prosent i fjor. Til sammen hadde skjønnlitteraturen og sakprosaen en vekst på 5,4 prosent.

Vi ønsker oss en bøkenes jul

Publisert 10.12.2020

Vinmonopolet melder om salgsrekord og eksplosjon i omsetningen. Ordet «polkø» har fått sin renessanse, med lange rekker av mennesker med munnbind foran polutsalgenes dører. La oss få nyordet «bokkø».

Vi søker kommunikasjonssjef og politisk seniorrådgiver

Publisert 30.11.2020

Vi utvider sekretariatet med to faste stillinger, og leter etter kompetente folk med hjerte for litteraturens betydning for kultur, kunnskap, språk, ytringsfrihet og samfunnsutvikling. Søknadsfrist 15. desember.

Sammen for debutantene

Publisert 16.11.2020

Forleggerforeningen og Forfattersentrum har inngått et samarbeid med Litteraturhuset om De store debutantdagene. Målet er å løfte en ny generasjon forfatterstemmer.

Opprop: Sammen om en trygg bransje

Publisert 13.11.2020

Skribentorganisasjonene og Forleggerforeningen hadde i går et felles møte for å diskutere tiltak for å motvirke seksuell trakassering i litteraturbransjen.

Ikke et budsjett for litteratur eller læring

Publisert 07.10.2020

Forleggerforeningen er glad for at regjeringen vil styrke kulturen, men de glemmer betydningen av litteraturen. Regjeringen leverer heller ikke på sin egen ambisjon om et skoleløft.