Personer siktet for drapsforsøket på William Nygaard

Publisert 10.10.2018

I går kom det frem at flere personer er siktet for attentatforsøket på William Nygaard. Nygaard, som da var forlagssjef i Aschehoug, ble skutt utenfor sitt hjem den 11. oktober 1993. Attentatet ble koblet til Aschehougs utgivelse av Salman Rushdies «Sataniske vers».

Endringer i bokgruppe 8

Publisert 26.09.2018

Statistikkutvalget har vedtatt endringer i bokgruppe 8. Endringene er gjeldende fra 1.oktober 2018.

Bøker blir ikke dyrere med ny bokavtale

Publisert 05.09.2018

I en kommentar i Aftenposten 4. september argumenterer Kristenn Einarsson mot avisens påstand om at bøkene blir dyrere med ny bokavtale. Her kan du lese hele kommentaren.

Det varsles endringer i Bokavtalen

Publisert 29.08.2018

I et møte forrige uke la Kulturdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet frem et forslag til endringer i Bokavtalen. Forslaget innebærer en fastprisperiode på 12 måneder for alle nye titler, men en kortere fastprisperiode for andre formater. Den nye avtalen vil få en varighet på fire år.

Nordmenn kjøper stadig flere digitale bokprodukter

Publisert 06.06.2018

Bransjestatistikken til Forleggerforeningen for 2017 blir offentliggjort i dag. Statistikken viser en betydelig vekst i salget av digitale bokprodukter, og særlig er det salg av lydbøker som øker, med en omsetningsvekst på 57 prosent. Også omsetningen fra salg av e-bøker og digitale læremidler er i vekst.