Kortlisten til IPAs ytringsfrihetspris

Den internasjonale Forleggerforeningen (IPA) offentliggjorde i dag kortlista til sin ytringsfrihetspris Prix Voltaire. Blant kandidatene finner vi Evrensel Publishing House som ble nominert av Den norske Forleggerforeningen tidligere i år. Prisen deles ut av Freedom to Publish Comittee, som ledes av Kristenn Einarsson, under bokmessa i Gøteborg.

Den samlede kortlisten:

• Evrensel Publishing House (Turkish)
  • Günay, Turhan (Turkish)
  • Minhai, Gui (Swedish)
  • Kim, Jeong-ae (North Korean)
  • Paraspour, Azadeh (Iranian)
  • Way, Moe (Burmese)

Kristenn Einarsson påpeker i pressemeldingen at den en påfallende sterk nominasjonsrunde, og at kortlisten derfor er lenger enn det som var det opprinnelige målet. Det er en stor bredde i nominasjonene, og alle kandidatene til å motta prisen er svært sterke.

Om Evrensel Publishing House, nominert av Forleggerforeningens ytringsfrihetsutvalg, sier leder av utvalget Edmund Austigard: Det er svært gledeleg at Evrensel er på kortlista. Det frie ordet er truga i dagens Tyrkia, og vi vonar at nominasjonen er til motivasjon for dei som arbeider for trykke- og ytringsfridom i landet. Vi veit frå våre kontaktar i Tyrkia at internasjonal støtte er viktig.