Kronprinsesse Mette-Marit, foto: Jørgen Gomnæs/Det kongelige hoff

Forleggerforeningens #Lesehelt-stafett engasjerer

En ny undersøkelse avdekker at mange voksne ikke leser for barna sine. Forleggerforeningens #Lesehelt-stafett skal skape entusiasme for litteratur og lesing, nå deltar Kronprinsesse Mette-Marit.

Kronprinsesse Mette-Marits engasjement for litteratur har lenge vært kjent, Kronprinsessen bidrar nå i Forleggerforeningens  #Lesehelt-stafett, som arrangeres digitalt. I en varm og personlig videohilsen rettet mot barn og unge forteller Kronprinsessen om sin #Lesehelt, om betydningen litteraturen har i livene våre, og uttrykker håp om at alle kan finne sin lesehelt. (Se Kronprinsessens video hos Bok365 her)

#Lesehelt-stafetten ble startet på verdens bokdag for å skape entusiasme for litteratur og lesing. En rekke offentlige personer, statsråder, profilerte politikere, og offentlige personer fra nærings- og arbeidsliv, idrett og kulturliv deltar i stafetten for å fortelle om sine lesehelter, og hvorfor lesehelter er viktige for oss.

Som en del av barne- og ungdomsundersøkelsen har Ipsos på oppdrag fra Forleggerforeningen spurt barn og unge:  «Hvor mange bøker tror du at en voksen/annen person leste for deg i 2020?» Svarene indikerer at over 40.000 barn i Norge ikke blir lest for i det hele tatt, mens mer enn 175.000 barn får mindre enn en bok i måneden lest for seg.

Svarene uroer direktør i Forleggerforeningen Heidi Austlid:

– Forskningen dokumenterer sterk sammenheng mellom lesing hjemme og hvor godt barn kan lese når de begynner på skolen. Det gjør det svært viktig å lese med barn, lesingen har i tillegg en rekke andre fordeler. Lesing skaper fellesskap, bygger et godt forhold mellom foreldre og barn, stimulerer fantasien, skaper empati og øker barnets sosiale ferdigheter, uttaler Austlid. Hun håper flere voksne følger oppfordringene om å være en #Lesehelt for barn og unge nær seg.