Nobelprisvinner Dmitry Muratov
Nobelprisvinner Dmitry Muratov (RU) kommer til World Expression Forum i mai. (Foto: TASS)

Fredsprisvinnerne tilbake til Norge for å delta på ytringsfrihetskongress

De to nobelprisvinnerne, og de to mottakerne av de viktige ytringsfrihetsprisene Prix Voltaire og Golden Pen Award i 2021 vil alle være blant talerne på den første WEXFO-kongressen.

I tillegg til at Maria Ressa (PH) bekrefter sin deltakelse på kongressen, er det nå klart at også den andre nobelprisvinneren, Dmitry Muratov (RU), kommer. Det samme gjelder Rasha Al Ameer (LB) og Sebastian Lai (HK).

Ressa og Muratov mottok Nobels fredspris på deling i 2021 «for deres innsats for ytringsfrihet, som er en forutsetning for demokrati og varig fred». At begge prisvinnerne deltar, er stort og svært viktig med tanke på å etablere et vellykket internasjonalt forum for ytringsfrihet i Norge.

Seks av kollegene drept

– Det er fantastisk å få Dmitrij Muratov tilbake til Norge og til den første Verdenskongressen i Lillehammer. Det sier noe om det nære forholdet mellom Norge og Russland: Selv om det politiske forholdet er kjølig, er forholdet mellom norske og russiske journalister varmt, sier Aage Borchgrevink, rådgiver i Helsingforskomiteen og leder for WEXFOs programkomite.

Dmitrij Muratov er journalist, redaktør og medgrunnlegger av den russiske avisen Novaja Gazeta.

– Selv har jeg jobbet med flere av Muratovs journalister, blant annet Anna Politkovskaja som ble skutt i Moskva i 2006. Russland er et av verdens farligste land for journalister, og seks av journalistene til Muratovs avis, Novaja Gazeta, har blitt drept, men likevel er russiske journalister blant de dyktigste gravejournalistene i Europa og Novaja Gazeta fortsetter å avsløre dramatiske overgrep som den blodige forfølgelsen av skeive i Tsjetsjenia, forklarer Borchgrevink.

Han understreker viktigheten av at erfaringer som Muratovs deles med verden.

– Hans erfaringer med å holde en uavhengig avis flytende gjennom mer enn 25 år i ekstreme omstendigheter, er viktig for en hel verden å kjenne til, men ikke minst for journalister, redaktører og borgere i autoritære land som kjemper en lignende kamp som Dmitrij Muratov.

Ti arrestordrer på to år

I forrige uke ble det kjent at Maria Ressa, som deler fredsprisen med Muratov, kommer til WEXFO.

– Maria Ressa er en av verdens ledende premissleverandører i ytringsfrihetskampen, og har blant annet vektlagt sammenhengen mellom demokrati og fred og journalistikk og ytringsfrihet, sier Veslemøy Østrem, medlem av programkomiteen og til daglig nyhetsredaktør i Vårt Land.

Maria Ressa er medgrunnlegger, administrerende direktør og sjefredaktør for den filipinske nyhetsorganisasjonen Rappler.com. Hun har blitt hedret over hele verden for sitt modige arbeid med å bekjempe desinformasjon, falske nyheter og forsøk på å kneble den frie pressen. Samtidig har hun mottatt ti arrestordrer på to år.

– Man går ikke uberørt fra et møte med Maria Ressa. Hun har en enorm styrke. Hennes egen historie er et rystende bevis på hva som står på spill i en verden der autoritære ledere tar i bruk teknologi til å undertrykke både egen befolkning og sine motstandere, fortsetter Veslemøy Østrem

Ambisjonen er at WEXFO skal fungere som bindeledd for samarbeid og kunnskapsutveksling mellom aktører som allerede gjør viktig arbeid for ytringsfrihet.

– WEXFO blir en kongress der vi skal dele erfaringer og lete etter løsninger. Vi har bedt Maria Ressa om å snakke om hvilke verktøy vi har i kampen for ytringsfrihet og om betydningen av fri presse og en fri og kritisk debatt, avslutter Østrem.

Flere store navn til World Expression Forum

World Expression Forum er en internasjonal ytringsfrihetskongress som nå etableres på Lillehammer, med det mål å være like viktig for utviklingen av ytringsfriheten som World Economic Forum i Davos er for utviklingen av verdensøkonomien. Kongressen skal skje årlig, første gang 30. og 31. mai i år.

Andre bekreftede talere for kongressen er president i den internasjonale forleggerforeningen, Bodour Al Qasimi (AE), mottaker av IPA Prix Voltaire Rasha al Ameer (LB), Sebastian Lai, sønn av den fengslede mottakeren av Golden Pen Award, Jimmy Lai (HK), og journalist og forfatter Sathnam Sanghera (GB).

Administrerende direktør i WEXFO, Kristenn Einarsson er godt fornøyd med utviklingen av programmet så langt:

– Det er stor oppslutning om vår første konferanse på Lillehammer, vi ser frem til å presentere programmet og flere sentrale personer i februar.

Les mer om World Expression Forum her