Heidi Austlid, adm.dir. i Forleggerforeningen og kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen var med på åpningen av Lesereisen 2022 onsdag 20. april.

Lansering av Lesereisen 2022

Onsdag 20. mars gikk startskuddet for Lesereisen 2022 - et initiativ skapt for å gi barn over hele landet et skikkelig leseløft.

Lesereisen er en nasjonal leserkonkurranse for 1.-7. trinn, og foregår 20. april til 20. mai. Konkurransen handler ikke nødvendigvis om å lese mest mulig, men heller at hver enkelt elev skal få kjenne på leseglede, og slik forhåpentligvis lære mer om seg selv, sin egen identitet og verden vi lever i.

Initiativet er igangsatt av Anders Baumberger, som selve åpnet det hele sammen med 250 elever på Teglverket skole i Oslo i dag.

– Jo mer dere leser, dess mer kommer dere til å lære, sa Baumberger til elevene.

Anders Baumberger, Lesereisens initiativtaker, marker begynnelsen på et landsomfattende prosjekt med mål om økt leseglede.

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap) var også med på åpningen.

– Fantasien vår er det eneste som setter grenser når vi leser, sa hun.

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen skrev inn sin hilsen i den store Lesereiseboka under dagens markering.

Teamet bak Lesereisen skal i perioden besøke skoler over hele landet, og med seg har de Lesereiseboka. I løpet av turen skal bokens 200 sider fylles av elevene som besøkes underveis.

Ønsker ditt forlag å delta? Les mer her