Leserundersøkelsen viser at boka holder stand

Over åtte av ti nordmenn leste en bok i 2019. Det er flere enn for to år siden. Vi leser stadig mer på digitale flater; både lesing av e-bøker og lytting til lydbøker har økt. Bokhandelen beholder sin posisjon som den foretrukne handelskanalen for bøker, og stadig flere handler bøker på nett.

Leserundersøkelse som publiseres i dag viser at nordmenn fortsatt leser mye. 83 prosent av befolkningen leste minst én bok siste år, mot 80 prosent ved undersøkelsen i 2017. I snitt leste befolkningen 13,2 bøker i 2019 (12,7 i 2017). Befolkningen over 40 år leser mest, og kvinner leser mer enn menn.

Vi blir mer digitale, og leserne benytter seg av flere formater. Bokleserne lyttet til flere lydbøker i 2019, og andelen boklesere som har lest e-bøker øker. Bruk av strømmetjenester til lytting av lydbøker har økt med 9 prosentpoeng i 2019. Nordmenn kjøpte færre bøker i 2019. 68 prosent av befolkningen kjøpte minst en bok i 2019, mot 70 prosent i 2017. Vi kjøpte i snitt 6,8 bøker i 2019. Vi ser en økning i andel e-bokkjøpere i 2019, opp 5 prosentpoeng til 25 prosent i 2019.

Bokhandelen holder stand som den foretrukne handelskanalen for bøker, selv med en nedgang fra 2017. Netthandel som handelskanal øker, mens bokkjøp i kiosk og dagligvare har gått ned.

Her kan du se hele leserundersøkelsen.