Norge blir gjesteland i Frankfurt i 2019

I dag ble det klart at Norge skal være gjesteland under bokmessen i Frankfurt i 2019. Bokmessen er verdens største salgsmesse for bøker, og satsingen vil gi vår kultur, vår litteratur og våre forfattere massiv oppmerksomhet i Europa og i verden.

Bokmessen i Frankfurt er verdens viktigste møteplass for internasjonal bokbransje. Mer enn 7000 forlag, bokhandlere, oversettere, illustratører, trykkerier, filmprodusenter, interesseorganisasjoner, forfattere, produsenter av digitale tjenester og andre bransjeaktører fra mer enn hundre land møtes.

Norges deltakelse som gjesteland i Frankfurt 2019 vil gi en unik eksponeringsmulighet for den norske litteraturen. Tyskland er en svært viktig samarbeidspartner for Norge, og hovedlandssatsingen vil bidra til at vår tilstedeværelse og synlighet i det tyske markedet vil øke betraktelig. Bokmessen i Frankfurt vil også være en døråpner til andre internasjonale markeder.

– Dette er en god mulighet til langsiktig satsning. Dette handler ikke bare om en uke under bokmessen i oktober 2019, vi planlegger for 2017-2021, sier Kristenn Einarsson.

Gjesteland i Frankfurt 2019 blir et viktig tema på Bokdagen torsdag 2.juni og på styrets strategiske samling i høst. Forleggerforeningen har allerede besluttet å bevilge en stor sum til arbeidet.