Svetlana Alexievich. Foto: Margarita Kabakova

Opprop for ytringsfriheten i Hviterussland

Den hviterussiske nobelprisvinneren i litteratur Svetlana Alexievich er anklaget for å ha deltatt i et kuppforsøk, og i går ble hun kalt inn til avhør av hviterussiske myndigheter. Forleggerforeningen fordømmer anklagen mot Alexievich. Dette er et alvorlig brudd på ytringsfriheten til både forfatteren selv og hele den demokratiske bevegelsen i Hviterussland.

Etter de omstridte resultatene av presidentvalget 9. august har demonstrasjoner blitt slått ned på av hviterussisk politi, som har utøvd fysisk vold mot demonstranter og journalister. I tillegg skal myndighetene ha blandet seg i mobilkommunikasjon, svertet nettsteder, stengt trykkpresser og forhindret internasjonale journalisters tilgang til landet.

I en uttalelse ber den internasjonale forleggerforeningen (IPA) den hviterussiske regjeringen om å slippe alle anklager og sikre frie, demokratiske prosesser. Den norske Forleggerforening og ytringsfrihetsutvalget støtter umiddelbar løslatelse, og har i tillegg skrevet et egen oppfordring til hviterussiske myndigheter.

The Norwegian Publishers Association strongly condemn the Lukashenko regime’s persecution and repression of democratic voices in Belarus. The accusation of attempting a coup, addressed at Nobel laureate Svetlana Alexievich, is a blunt attempt to silence these voices and a horrific violation of the freedom of expression of both Alexievich and the democratic movement in Belarus as a whole.

The Norwegian Publishers Association stand behind the statement issued on 25 August by the European Writers Council and the statement issued by The International Publishers Association and the Federation of European Publishers on 26 August. We encourage other publisher associations around the world to make their voices heard.

– Svetlana Alexievich is a consistent defender of the oppressed, the weak and the unfortunate. We urge Lukashenko and his allies to end this deplorable attempt to silence one of Belarus’ strongest defenders of humanity and dignity, and to end all use of violence and fear to stop those who use their legitimate democratic rights, says Jorunn Sandsmark, Svetlana Alexievich’s Norwegian publisher.

On behalf of The Norwegian Publishers Association’s Freedom of Expression Counsel,
Eirik Bø