Raif Badawi vant IPAs Prix Voltaire

Den saudiarabiske bloggeren Raif Badawi vant Den internasjonale Forleggerforeningens (IPA) ytringsfrihetspris, Prix Voltaire. Den norske Forleggerforeningen var blant de som hadde nominert Badawi til prisen, som ble delt ut under IPA-kongressen i London søndag kveld.

Raif Badawi er en menneskerettighetsaktivist som har kjempet for liberal og sosial debatt i Saudi-Arabia gjennom sin blogg Saudi Arabian Liberals. Han er nå i fengsel, dømt for å ha utfordret moral og religiøse autoriteter. Dommen lyder på 1000 piskeslag, ti års fengsel, ti års utreiseforbud og en bot på 1 million Saudi riyals (ca. US $ 266.631). Badawi straffes utelukkende fordi han har benyttet seg av ytringsfriheten.

Det var Badawis kone, Ensaf Haidar Mohamed, som i London tok i mot prisen på vegne av sin mann.

Når Forleggerforeningen tidligere i år nominerte Badawi til IPAs ytringsfrihetspris, ønsket vi å sette fokus på både bloggerens situasjon og mer generelt på ytringsfrihetssituasjonen i Saudi-Arabia. Vi ville også understreke paradokset i at IPA, som har freedom to publish som en av sine viktigste arbeidsområder, i fjor høst godkjente nettopp Saudi-Arabia som fullverdig medlem.

IPA har nå vedtatt endringer i vedtekter og retningslinjer, som skal gjøre det enklere for organisasjonen å ivareta ytringsfrihetsarbeidet på troverdig vis.