Rivertonprisen er tildelt Jo Nesbø

Rivertonprisen for beste norske krim 2019 gikk til Jo Nesbø for Kniv. Prisen ble delt ut i slottsparken i dag klokken 12. Forleggerforeningen gratulerer.

Juryen har bestått av: Litteraturprofessor Hans H. Skei (leder), bokanmelder og forfatter Elin Brend Bjørhei, forfatter og bokanmelder Kurt Hanssen.

Informasjon om forfatteren

Jo Nesbø (født 1960) er en av verdens fremste krimforfattere. Bøkene hans er solgt i over 40 millioner eksemplarer, og er oversatt til mer enn 50 språk. Siden debuten med Flaggermusmannen i 1997 har Nesbø høstet begeistring hos lesere og anmeldere verden over med romanene om etterforskeren Harry Hole. Serien teller foreløpig 12 bøker, hvor Kniv fra 2019 er den nyeste. Forfatteren har mottatt en rekke priser, deriblant Riverton-prisen, Glassnøkkelen og Bokhandlerprisen, og vært nominert til den prestisjetunge Edgar-prisen og den britiske CWA (Dagger)-prisen. Nesbø har også hatt stor norsk og internasjonal suksess med de frittstående romanene Hodejegerne (2008), Sønnen (2014), Blod på snø og Mere blod (2015), og med de fem barnebøkene om Doktor Proktor.

Øvrige nominerte

Agnes Ravatn, Dei sju dørene. (Det norske Samlaget)

Asle Skredderberget, Hevnen tilhører meg. (Gyldendal)

Jan-Erik Fjell, Gjemsel. (Capitana)

Sigbjørn Mostue, Himmelen skal gråte blod. (Cappelen Damm)

Om Rivertonprisen

Rivertonprisen, «Den gyldne revolver», deles ut årlig av Rivertonklubben for det beste arbeid innen norsk kriminallitteratur. Det er Rivertonklubbens egen jury som utnevner vinneren. Rivertonklubben ble startet i 1972. Rivertonprisen er et samarbeid mellom Rivertonklubben, Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen.

Informasjon om nominasjonene og juryens begrunnelse finnes på hjemmesidene til Rivertonklubben – www.rivertonklubben.no.