Rivertonprisen er tildelt Sven Petter Næss

Vi gratulerer!

Juryen har bestått av litteraturprofessor Hans H. Skei (leder), bokanmelder og forfatter Elin Brend Bjørhei, forfatter og bokanmelder Kurt Hanssen.

Informasjon om forfatteren

Sven Petter Næss (f. 1973) er født og oppvokst i Oslo. Han jobber med IKT for høyere utdanning og forskning, og har bakgrunn fra bl.a. Norges musikkhøgskole og Universitetet i Oslo. Han hadde en sterk debut med krimromanen Den stille uke i 2019. I Skjebnesteinen (2020) møter vi igjen den halvt indiske Kripos-etterforskeren Harinder Singh i hovedrollen.

Øvrige nominerte

Kurt Aust, Hjertets mørke. (Aschehoug)
Frits de Bourg, Dykket. (Vigmostad Bjørke)
Karin Fossum, Bakom synger døden. (Cappelen Damm)
Unni Lindell, Nabovarsel. (Capitana)

Om Rivertonprisen

Rivertonprisen, «Den gyldne revolver», deles ut årlig av Rivertonklubben for det beste arbeid innen norsk kriminallitteratur. Det er Rivertonklubbens egen jury som utnevner vinneren. Rivertonklubben ble startet i 1972. Rivertonprisen er et samarbeid mellom Rivertonklubben, Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.

Informasjon om nominasjonene og juryens begrunnelse finnes på hjemmesidene til Rivertonklubben – www.rivertonklubben.no.