Unni Lindell vant Rivertonprisen

Rivertonprisen for beste krim i 2018 gikk til Unni Lindell for boken "Dronen".

– Jeg er virkelig beæret, ydmyk og ikke minst overrasket over å motta denne høythengende prisen for annen gang. I tillegg er jeg stolt over å ha klart å henge med i dette sjiktet i 23 år, det er et beinhardt slit og har kostet mye. Nå er jeg bare glad!, sier prisvinner Unni Lindell i en pressemelding.

Juryen begrunner seieren på denne måten: Dronen har særegne språklige kvaliteter, den har skikkelser med avvikende og farlige særegenheter, den tar oss dypt ned i Marian Dahles kamp med demoner både utenfor og inne i henne selv. Årets vinnerbok er ifølge forfatteren et eventyr for voksne som samtidig er en kriminalroman, eller, slik juryen ser det, den beste kriminalromanen i 2018 i et sterkt tetfelt av gode romaner.

Rivertonprisen deles ut av Rivertonklubben, i samarbeid med Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.

Informasjon om forfatteren

Unni Lindell, født 1957, er en av Norges mestselgende forfattere. Kriminalromanene om Cato Isaksen og Marian Dahle er oversatt til en rekke språk og er solgt i nærmere 4 millioner eksemplarer bare i Norge. «Jeg vet hvor du bor» (2016) er den første romanen der Marian Dahle er hovedperson. «Dronen» (september 2018) er den andre boken i serien om Marian Dahle. Lindell har også skrevet dikt, noveller og bøker for barn og ungdom. Lindell har fått flere høythengende priser for sitt forfatterskap, og bøkene hennes er oversatt til en rekke språk. Unni Lindell tar gjerne utgangspunkt i det hverdagslige og nære, og alt etter genre kan dette utvikles i retning mystikken, surrealismen – eller marerittet. I kriminalromanene er etterforskernes turbulente privatliv av vesentlig betydning, og bøkene utmerker seg også ved at karaktertegningene er gjort med stor psykologisk innsikt og i et språk som skiller seg fra det vante i genren. Dette er andre gang Unni Lindell vinner Rivertonprisen, i 1999 fikk hun prisen for boken «Drømmefangeren».

De nominerte til Rivertonprisen 2018
Rivertonklubbens nettsider