Foto: C. F. Wesenberg

Bjørgulv Vinje Borgundvaag til Forleggerforeningen

Bjørgulv Vinje Borgundvaag starter i april i stillingen som samfunns- og myndighetskontakt i Forleggerforeningen. Han kommer fra stillingen som kommunikasjonssjef og politisk rådgiver i Norsk Lektorlag.

– Jeg er veldig glad for å få Bjørgulv Vinje Borgundvaag med på laget i Forleggerforeningen. Hans brede kompetanse og lange erfaring fra kultur og politikk vil styrke arbeidet med å skape robuste vilkår for litteraturen, sier Heidi Austlid, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

Bjørgulv var statssekretær i Kulturdepartementet 2014-2016, i perioden da den første nasjonale bibliotekstrategien ble lagt frem, og Regjeringen foreslo å støtte Norges kandidatur til bokmessen i Frankfurt.

Bjørgulv har bakgrunn fra kulturfeltet som utøver, men har også erfaring fra stillinger innen kulturadministrasjon og offentlig forvaltning. Han jobbet som kulturpolitisk rådgiver for Høyre på Stortinget før han ble statssekretær. Bjørgulv har de siste årene ledet Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokjury, og har også engasjert seg for musikkfrivilligheten.

– Vi lever i en tid der vi ikke må undervurdere bøkenes betydning. Med mange kjappe skjermtilbud er det gledelig at lesingen øker. Men samtidig som Norge satser på dannelse og demokrati i skolen og i bibliotekene, stagnerer unges leseferdigheter litt. Det understreker hvor viktig det er at vi har et godt tilbud av norske bøker, sier Bjørgulv Vinje Borgundvaag.

– Forleggerne er på mange måter garantister for at vi bruker og utvikler norsk språk, gjennom et solid litteraturtilbud. Digitalisering og naturlig disrupsjon påvirker også bokbransjen, og jeg gleder meg til å bidra til å styrke forlagsbransjen og vilkårene for bøker og litteratur, sier Bjørgulv Vinje Borgundvaag.