voksen og barn leser sammen
Å lese sammen gir noe helt spesielt til det å lese en bok. Foto: Pexels/Andy Kuzma

Les sammen i sommer!

Forleggerforeningen oppfordrer alle voksne til å lese en bok for og med barn nær seg i sommer.

Sommertid er lesetid! Lesing skaper fellesskap, bygger et godt forhold mellom foreldre og barn, stimulerer fantasien, skaper empati og øker barnets sosiale ferdigheter. Se flere fordeler ved å lese sammen her.

Alle trenger lesehelter

Tidligere i vår inviterte Forleggerforeningen en rekke kjente personer til å fortelle om hvorfor de mener at lesing er viktig. Kronprinsesse Mette-Marit engasjerte seg i kampanjen: – Alle har behov for å ha en lesehelt. Grunnen til at folk trenger lesehelter er at de trenger å forstå viktigheten av hva litteraturen kommer til å bety i livene våre. Jeg oppfordrer alle dere der hjemme til å spørre noen dere er glad i om å lese sammen. For det å lese sammen gir noe helt spesielt til det å lese en bok. Jeg håper alle finner sin lesehelt, sa Kronprinsessen. Les mer om lesehelt-kampanjen og se Kronprinsessens oppfordring her.

Lesing er gøy og viktig

I årets barne- og ungdomsundersøkelse spurte Ipsos barn og unge hvor mange bøker de tror en voksen leste for dem i 2020. 41 600 barn mellom 8 og 11 år svarte at foreldrene ikke leste en eneste bok for dem i 2020.

Forleggerforeningen mener det å lese sammen er viktig for både for dannelse og utdannelse. Gode leseferdigheter er viktig for alle, ikke bare akademikere. Det er med lesing som mye annet – mengdetrening betyr noe. Ikke vær jålete på hva som er «riktig» litteratur. Om du leser en en tegneserie, en roman, eller en Zlatan-bok er ikke viktig – det viktige er at alle får lese noe som de selv synes er interessant og motiverende.

Vi jobber for at alle skal ha tilgang til litteraturen

Forleggerforeningen mener lesing er avgjørende for språk og kultur. For Norge som kunnskapsnasjon er det samtidig vesentlig for kreativitet, produktivitet og demokrati. Da må alle ha god tilgang til bøker, uansett hvor mange bokhyller de har hjemme. Derfor jobber Forleggerforeningen for et godt boktilbud til alle gjennom bibliotekene og innkjøpsordningene til bibliotekene.

Her finner du bøker i sommer