Illlustrasjonsbilde fra Stortingets vandrehall
Avtroppende statsminister Erna Solberg og påtroppende statsminister Jonas Gahr Støre intervjues i Stortingets vandrehall etter at Erna Solberg la frem Regjeringen Solbergs forslag til statsbudsjett for 2022.

Statsbudsjettet 2022: Læremidler tas på alvor, men litteraturen er glemt

Forleggerforeningen er glade for at regjeringen foreslår å finansiere læremidler til elevene våre. Vi er også fornøyd med at innkjøpsordningen i den teknologiske skolesekken videreføres.

For litteraturens del, er regjeringens budsjettforslag lunkent. Det foreslås ingen konkrete økninger i bevilgningene til innkjøpsordningene for litteratur. Regjeringen varsler heller ingen satsning på språk, leselyst eller skolebibliotek. Det er svakt og lite offensivt, når vi vet at barn og unge leser både dårligere og mindre enn før, samtidig som lesing og litteratur blir stadig viktigere for å delta i demokrati, samfunns- og arbeidsliv.

– Vi er glade for at regjeringen nå styrker tilgangen til gode læremidler for elevene. Vi hadde likevel forventet en satsing også på lesing og leselyst gjennom innkjøpsordningen for sakprosa og for barne- og ungdomslitteraturen, sier Heidi Austlid.

Forleggerforeningen ser frem til samarbeid med ny regjering om viktige satsinger på språk, kunnskap og litteratur. Vi har forventninger til at den kommende regjeringen følger opp sine løfter om en styrking av innkjøpsordningene og en satsing på bibliotekene allerede i tilleggsproposisjonen som legges frem i november.